W opinii społecznej panuje przekonanie, że e-mail marketing jest nieskutecznym sposobem na zdobywanie nowych klientów. Setki maili, które trafiają na nasze skrzynki traktujemy jako spam i utwierdzamy się w przekonaniu, że nikt tego nie czyta. Czy aby na pewno tak jest? Przedstawiamy 10 zasad, które pomogą Ci przeprowadzić skuteczną kampanię e-mailową.

Jeżeli do tej pory Twoje kampanie e-mail nie przynosiły Ci spodziewanego odzewu lub dopiero zaczynasz przygodę z mailingiem, ten artykuł jest dla Ciebie. Przeczytaj go uważnie i zacznij stosować od dziś.

 

1. Temat wiadomości

Temat wiadomości nie może wprowadzać klienta w błąd. Wszelkie próby oszukania odbiorcy mogą skończyć się opłakanym skutkiem. Nie stosuj żadnych trików, które mają zachęcić odbiorcę do otworzenia maila. Nie pisz całego tematu dużymi literami. Jeżeli masz możliwość używaj spersonalizowanych zwrotów imiennych np. „Krzysztofie, mamy dla Ciebie specjalny bon na zakupy w naszym sklepie.”.

 

2. Nadawca wiadomości

Zaraz po temacie, to jeden z głównych czynników, który ma wpływ na to czy odbiorca otworzy i przeczyta zawartość maila. Nadawcą wiadomości powinna być konkretna osoba wymieniona z imienia i nazwiska. Np. Jan Kowalski. Dopuszczalna jest również forma, w której podajemy skąd jest owa osoba czyli np. Jan Kowalski z firmy X. W ten sposób wzbudzamy zaufanie wśród odbiorców ale także wśród filtrów antyspamowych.

 

3. Uważaj na słowa

Filtry antyspamowe bardzo czułe są na hasła, które mają podkreślać atrakcyjność ofert. Tak więc zastanów się dobrze, zanim użyjesz takich zwrotów jak Super, Extra, Mega itp. Pojawienie się tych słów może powodować, że Twoja wiadomość przez wiele skrzynek pocztowych zostanie uznana jako spam. Ponadto nie używaj wykrzykników, a jeżeli już musisz to niech będzie to tylko jeden znak, nigdy więcej. Podobnie ma się kwesta ze znakami zapytania.

 

4. Stosunek grafiki do treści

Powiadają, że wszystko jest dla ludzi, tylko z umiarem. Ta maksyma sprawdza się doskonale również tutaj. Jeżeli Twoja wiadomość składa się tylko z grafiki, możesz być pewny, że zostanie uznana za spam, a nawet jeśli nie, to odsetek ludzi, którzy zobaczą tą wiadomość i tak jest znikomy. Grafika w Twojej wiadomości nie powinna zawierać więcej miejsca niż tekst. Postaraj się ograniczyć stosowanie obrazków do minimum, ponieważ większość programów do odbioru poczty i tak w pierwszej kolejności blokuje ich wyświetlanie.

 

5. Waga wiadomości

Zbyt duża waga Twojego maila, może spowodować uznanie go za spam. Przyjęte jest aby nie przekraczać wagi 400 KB. Jeżeli chcesz wysłać załącznik, powinieneś umieścić go na serwerze, a w mailu podać do niego odnośnik. Warto zauważyć, że w przypadku Gmaila, wiadomości, które przekraczają 140 KB mogą wyświetlać się nieprawidłowo. Zadbaj też o czytelny kod html. To pomoże Ci uzyskać mniejszą wagę wiadomości, ale także będzie lepiej traktowany przez filtry antyspamowe.

 

6. Link wypisu z subskrypcji

Nie bądźmy nachalni. Upodobania naszych klientów z czasem mogą się zmienić. Musimy to uszanować i pozwolić im w każdej chwili wypisać się z otrzymywania wiadomości e-mail od nas. W tym celu należy dodać na końcu wiadomości link, za pomocą którego mogą się wypisać z listy subskrybentów. Co więcej, nie jest to tylko kwestia dobrego zachowania, ale przede wszystkim obowiązek prawny. Żaden mail nie może zostać wysłany do Twoich klientów, jeżeli nie będzie w nim linku rezygnacyjnego.

 

7. Segmentacja odbiorców

Bardzo mało osób zdaje sobie sprawę jak ważna jest to kwestia podczas tworzenia kampanii e-mailowych. Nie wszyscy Twoi klienci mają te same upodobania, a te różnią się w zależności od płci, wieku, miejsca zamieszkania czy zainteresowań. Warto o tym pamiętać i segmentować swoją bazę adresów ze względu właśnie na ten czynniki. To poprawi atrakcyjność i zwiększy konwersję.

 

8. Systematyczność

Zadbaj o to aby wysyłane przez Ciebie kampanie mailowe były wysyłane systematycznie w określonych odstępach czasowych np. raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie. Unikaj częstszego wysyłania maili. Przyzwyczaj klienta do pewnego schematu i sztywno się go trzymaj.


9. Porządek

Adresy e-mail się zmieniają, co za tym idzie część adresów w Twojej bazie może być nieaktualna. Wysyłanie wiadomości na nieistniejące skrzynki może doprowadzić do tego, że zostaniesz uznany za spamera. Warto zadbać o to aby wszystkie adresy w naszej bazie były aktualne. Sprawdzić to możemy za pomocą tzw. twardych odbić. Czyli maili, które nie mogą być dostarczone z uwagi na nieistniejące konto e-mail. Większość narzędzi oferuje automatyczne usunięcie maila z bazy, jeżeli trafi na twarde odbicie.

 

10. Testy

Testy to nieodzowna część każdej kampanii mailingowej. To doskonała okazja aby sprawdzić, które tematy powodują większą liczbę otwarć. Warto też sprawdzić czy nasza wiadomość otwiera się poprawnie we wszystkich popularnych skrzynkach pocztowych, jak również czy otwiera się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Coraz więcej ludzi odbiera pocztę na swoim smartfonie, warto o nich pamiętać.



Jeżeli w swoich kampaniach będziesz stosował się do powyższych zasad, możesz mieć pewność, że konwersja będzie rosła. Zachęcamy do sprawdzenia naszego autorskiego rozwiązania do prowadzenia kampanii e-mailowych. Przedstawiamy Wam SunMail. Skuteczne narzędzie do wysyłki newsletterów, mailingu czy autoresponderów. Odwiedźcie stronę www.sunmail.pl aby dowiedzieć się więcej.